torsdag 26 juli 2012

Dagisbröd

Lillasyster i Marstrand har lärt mig baka filmjölksbröd. Fast eftersom inte filmjölk finns i det här landet tänkte jag använda surmjölk. Som jag glömde köpa, så det fick bli naturell yoghurt. Nu har jag visserligen inte använt mig av brödmaskinen, men jag har testbakat "för hand" för att se hur det blev.

"Dagisbröd" (Filmjölksbröd) 26/7/2012
Jag blandade
7,5 dl grahamsmjöl
2 dl solrosfrön
2 dl rågkross (som blev rågkli eftersom "kross" inte hittades)
1 dl linfrö
1,5-2 tsk salt
2 tsk bikarbonat (använda matsoda, men det är nog samma sak)


I en annan bunke (som var för liten och fick bytas ut) blandade jag
1 kg naturell Yoghurt
1,5 dl mörk sirap

Sen rörde jag ner de torra ingredienserna i vätskan så att det blev en gröt. Egentligen skall man använda avlånga brödformar två stycken men dem har jag städat undan och istället använde jag en rund form.


Sen in i 150-175 grader varm ugn i 90 minuter - klart!

Så gott, så saftigt och så enkelt!

Kan dock inte ta åt mig äran åt brödet, men fick upp ögonen för ett annat sorts bröd. Tack JB! 


0 kommentarer:

Skicka en kommentar