måndag 10 oktober 2011

Second Try

Men åååååh! Idag motarbetar bakmaskinen mig! Tyckte jag hade ett jättekul recept, det blev pannkaka. Eller inte pannkaka, mjöldegbomb. Och rakt ner i komposten!

Loimaa





Loimaa mjöl

Frugans släkt kommer från den bördiga finska tundran där man odlat spannmål i generationer. Och vart karoliner soldater i Armfeldts armé! Nåja, Minnas oerhört snälla farmor arrenderar ut marken till en bonde som bl.a. betalar i mjöl och varje gång vi är där blir jag tillfrågad om jag vill ha några kilo. Och som tacksamt tas emot. Om jag förstod det hela rätt, finska är ju inte min starka sida, är det visserligen ett fint malt vetemjöl men inte vitt, snarare gråbrunt. Vetet rensas inte lika ingående innan det mals som det man köper i affären.

Second try 10/10/2011

2 dl skogsbärssoppa
2 dl vatten
1 tsk lavendelsocker (stod närmast)
2 tsk salt

285g vetemjöl
315g Loimaa mjöl

1,5 tsk torrjäst

Lite torkad frukt, skivad hackad krossad.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar